
W simracingu tak jak w motorsporcie lub innych kategoriach esportowych społeczność posługuje się różnymi zwrotami lub słowami, które opisują konkretną rzecz lub sytuację, w tym niekiedy zapożyczając pewne sformułowanie z języka angielskiego. W tym artykule postaramy się wam to przybliżyć i zdefiniować.
Aero – skrót od aerodynamiki, inaczej opływ powietrzny samochodu podczas jazdy, potocznie jest to ustawienie konkretnych wartości skrzydeł lub przedniego splittera w setupie samochodu
Aero balans / rake – procentowe określenie aerodynamiki samochodu wynikające z różnicy wysokości między przodem, a tyłem samochodu
Apex – inaczej wierzchołek zakrętu, określa najbardziej wysunięty środkowy obszar zakrętu, w kierunku którym chcemy podążać przejeżdżając przez niego i zyskując jak najwięcej czasu
Aquaplaning – całkowita utrata przyczepności opony w momencie, gdy ta musi pchać zgromadzoną przed sobą warstwę wody
Anti roll bar – stabilizator poprzeczny przedniej lub tylnej osi pojazdu odpowiadający za przechylanie się samochodu w zakrętach, który można ustawić w setupie
Blip – wciśnięcie gazu podczas redukowania biegu w celu dostosowania obrotów silnika do aktualnej prędkości, aby napędzające koła samochodu obracały się płynnie
Blistering –zjawisko, gdy opona lub część opony się przegrzewa. Nadmierne ciepło może spowodować zmiękczenie gumy i oderwanie się kawałków od korpusu opony, prowadzi do powstania pęcherzyków powietrza na powierzchni opony
BOP – balance of performance, czyli na polski – balans osiągów samochodów dostosowywany do wymogów lub wyrównania stawki przez organizatorów wyścigu
Brake bias – balans hamulców, możliwy do ustawienia w setupie lub podczas jazdy
Brake duct – inaczej przewody hamulcowe wpływające na temperaturę hamulców i opon, możliwe do dostosowania w setupie
Brake pad – inaczej tarcza hamulcowa, możliwy jest wybór jej wielkości w samochodzie w setupie
Brudne powietrze/ dirty air – chwilowa utrata docisku samochodu w zakręcie spowodowana jadącym przed nami w niedużej odległości samochodem tworzącym zawirowania aerodynamiczne
(najczęściej w odstępie maks 2 sekund zależnie od typu samochodu)
Bump – potocznie sprężanie amortyzatora, dostosowywany w setupie
Burnout – celowe buksowanie kół przy startowaniu
Camber – inaczej pochylenie kół pojazdu w stosunku do karoserii w linii pionowej, opcja do ustawienia w setupie
Coastowanie (lift and coast) – odpuszczanie gazu na chwilę przed wciśnięciem hamulca w celu zaoszczędzenia większej ilości paliwa
Consistency – żartobliwie konsystencja, określa płynną i dość równą jazdę w wyścigu, co sugerują podobne następujące po sobie czasy okrążeń
Curb – czyli na polski – krawężnik, tarka, potocznie Kerb
Damper – inaczej amortyzator (z angielskiego)
Delta – wyświetlany czas/ różnica czasu w porównaniu na przykład do najlepszego czasu okrążenia lub do innego kierowcy na desce rozdzielczej/ hudzie
DNF – skrót od Did not finish – nie ukończył wyścigu
DNQ – skrót od Did not qualify – nie zakwalifikował się
DNS – skrót od Did not start – nie wystartował w wyścigu
Draft/ slipstream – zminimalizowanie oporu aerodynamicznego, które znacznie poprawia prędkość na prostej, gdy podążamy w jednej linii zaraz za innym samochodem
Drive through penalty – kara przejazdu przez aleję serwisową
DRS – udogodnienie polegające na otwarciu tylnego skrzydła przy odpowiednich zasadach w celu zmniejszenia oporu aerodynamicznego samochodu na prostej
DSQ – skrót od Disqualified – zdyskwalifikowany
Dyfer – dostosowywalna w setupie opcja zmiany działania dyferencjału odpowiadającego za siłę z jaką napędzane są konkretne koła w samochodzie
Endu – skrót od endurance – wyścig długodystansowy, kilkugodzinny lub dłuższy
FOV – skrót od field of view, czyli pole widzenia z kamery kierowcy, które można dostosować w opcjach gry
Flat out – potocznie określany przejazd pewnego zakrętu lub sekcji zakrętów bez odpuszczania gazu
Flat spot – spłaszczenie opony poprzez zblokowanie kół w momencie hamowania
Gap – inaczej różnica czasu do przeciwnika lub kolegi z zespołu, na przykład strata lub przewaga
Graining – zjawisko, gdy opona, nie dając odpowiedniej przyczepności, w konsekwencji zaczyna ślizgać się na boki, paski gumy odrywają się od powierzchni, a następnie przyklejają się ponownie do gorącej powierzchni opony, zmniejszając jeszcze bardziej przyczepność
Green track – nienagumowany lub dawno nieużytkowany tor, na którym nie ma praktycznie żadnej początkowej przyczepności
Grid – inaczej stawka kierowców przystępujących do wyścigu
Grip – potocznie przyczepność na torze
Hairpin – zakręt typu nawrót lub prawie nawrót
Hot lap – potocznie okrążenie kwalifikacyjne
HUD – skrót od heads – up display, opcje możliwe do włączenia w menu gry, wyświetlające różne przydatne informacje i widok na torze nieznajdujące się na przykład na desce rozdzielczej samochodu takie jak tabele z wynikami, wirtualne lusterko lub okienko wyboru pit stopu
Idealna linia jazdy – optymalna linia przejazdu danej sekcji toru, na przykład wyjazdu na prostą, samej prostej lub konkretnego zakrętu w celu zyskania czasu
Intermediate – opony przejściowe
Jump start – inaczej falstart
Lap – okrążenie
Lock up – inaczej zblokowanie kół podczas hamowania
Marbles – śliskie kawałki gumy z opon, zbierające się wraz z intensywnością wyścigu poza optymalną linią przejazdu, na przykład bliżej pobocza toru
Nitka toru – inaczej kształt, mapa toru
Onboard – potocznie kamera z kokpitu, fotela kierowcy
Open wheel – rodzaj samochodu z otwartymi kołami, czyli bez nadkoli, na przykład bolid F1, F2, F3 itd.
Overcut – przeciwieństwo podcięcia, zjechanie do pit stopu chwilę później niż ścigający się z nami rywal w celu zyskania nad nim czasu dzięki momentalnemu zmaksymalizowaniu tempa, najczęściej przez jedno lub dwa okrążenia
Oversteer – z angielskiego nadsterowność
Owal – tor w owalnym kształcie lub potocznie sekcja konkretnego toru, po której się przejeżdża, na przykład po 6 zakręcie na torze Daytona
Parc ferme – potocznie zasada zakazująca większości zmian w ustawieniach samochodu po wyjeździe z alei serwisowej w kwalifikacjach na przykład w F1
Pit stop/ pitowanie – zjazd do mechaników w alei serwisowej w celu wymiany opon, zatankowania lub napraw
Pit limiter – inaczej ogranicznik prędkości w alei serwisowej, manualny lub automatyczny
Pole position – pierwsze miejsce na starcie wyścigu wynikające na przykład z wygranej w kwalifikacjach lub odwrócenia stawki na starcie
Push – moment, w którym kierowca stara się bardziej naciskać i maksymalizować swoje tempo w trakcie wyścigu
Rebound – potocznie rozprężanie amortyzatora, dostosowywane w setupie
Safety car – samochód bezpieczeństwa
Sandbagging – celowe ukrywanie optymalnego potencjału swojego tempa na danym torze przed kwalifikacjami bądź wyścigiem w celu „dezorientacji” przeciwników
Save/ wysejwować – wyprowadzenie samochodu z poślizgu
Setup/ set – szereg opcji pozwalający na dostosowanie konkretnych ustawień mechanicznych i aerodynamicznych w naszym samochodzie, dzięki któremu możemy polepszyć nasze osiągi
Slick – opona bez bieżnika, przeznaczona na suchą nawierzchnię toru
Spin – złapanie uślizgu kół spowodowanego przez utratę docisku w samochodzie najczęściej kończącego się obrotem o 180 stopni bądź znacznie więcej/ mniej
Stop and go penalty – kara przejazdu przez boks i zatrzymania się w pit stopie na określony czas
Szykana – inaczej ostry, podwójny zakręt utworzony w celu ominięcia przeszkody (tarka, banda) na torze wyścigowym
Tap/ tapnięcie – muśnięcie pedału hamulca lub gazu w celu minimalnego skorygowania na przykład linii jazdy
Template – plik wzoru/ schematu samochodu, na którym możemy umieścić malowanie w programie graficznym
Toe – inaczej ustawienie zbieżności lub rozbieżności kół w naszym samochodzie
Traffic – z angielskiego – ruch drogowy, potocznie opisuje sytuację, gdzie występuje duże zagęszczenie samochodów w danym miejscu toru, co może negatywnie wpłynąć na nasze potencjalne tempo, gdy tam się znajdujemy, ponieważ możemy być blokowani przez jadących przed nami wolniejszych kierowców
Trail braking – delikatne, późne dociskanie hamulca w momencie przejeżdżania przez zakręt w celu lepszej rotacji i dociążenia samochodu, aby uzyskać lepszy balans i płynność ruchu zawieszenia
Undercut – z angielskiego – podcięcie, zjechanie do pit stopu wcześniej niż ścigający się z nami rywal w celu zyskania nad nim czasu dzięki świeższym i szybciej dogrzanym, nowym oponom i zależnie od panującej sytuacji na torze i występowania „trafficu”
Understeer – inaczej podsterowność (z angielskiego)
Vmax – prędkość maksymalna samochodu jaką uzyskujemy na prostej
Wing/ spojler/ splitter – potocznie skrzydło, a raczej liczbowa wartość jego pochylenia w celu uzyskania odpowiedniego docisku w samochodzie