Menu Zamknij

Aktualności

Simracingowy slang, czy go znasz?

W simracingu tak jak w motorsporcie lub innych kategoriach esportowych społeczność posługuje się różnymi zwrotami lub słowami, które opisują konkretną rzecz lub sytuację, w tym niekiedy zapożyczając pewne sformułowanie z języka angielskiego. W tym artykule postaramy się wam to przybliżyć i zdefiniować.

Aero – skrót od aerodynamiki, inaczej opływ powietrzny samochodu podczas jazdy, potocznie jest to ustawienie konkretnych wartości skrzydeł lub przedniego splittera w setupie samochodu

Aero balans / rake – procentowe określenie aerodynamiki samochodu wynikające z różnicy wysokości między przodem, a tyłem samochodu

Apex – inaczej wierzchołek zakrętu, określa najbardziej wysunięty środkowy obszar zakrętu, w kierunku którym chcemy podążać przejeżdżając przez niego i zyskując jak najwięcej czasu

Aquaplaning – całkowita utrata przyczepności opony w momencie, gdy ta musi pchać zgromadzoną przed sobą warstwę wody

Anti roll bar – stabilizator poprzeczny przedniej lub tylnej osi pojazdu odpowiadający za przechylanie się samochodu w zakrętach, który można ustawić w setupie

Blip – wciśnięcie gazu podczas redukowania biegu w celu dostosowania obrotów silnika do aktualnej prędkości, aby napędzające koła samochodu obracały się płynnie

Blistering –zjawisko, gdy opona lub część opony się przegrzewa. Nadmierne ciepło może spowodować zmiękczenie gumy i oderwanie się kawałków od korpusu opony, prowadzi do powstania pęcherzyków powietrza na powierzchni opony

BOP – balance of performance, czyli na polski – balans osiągów samochodów dostosowywany do wymogów lub wyrównania stawki przez organizatorów wyścigu

Brake bias – balans hamulców, możliwy do ustawienia w setupie lub podczas jazdy

Brake duct – inaczej przewody hamulcowe wpływające na temperaturę hamulców i opon, możliwe do dostosowania w setupie

Brake pad – inaczej tarcza hamulcowa, możliwy jest wybór jej wielkości w samochodzie w setupie

Brudne powietrze/ dirty air – chwilowa utrata docisku samochodu w zakręcie spowodowana jadącym przed nami w niedużej odległości samochodem tworzącym zawirowania aerodynamiczne
(najczęściej w odstępie maks 2 sekund zależnie od typu samochodu)

Bump – potocznie sprężanie amortyzatora, dostosowywany w setupie

Burnout – celowe buksowanie kół przy startowaniu

Camber – inaczej pochylenie kół pojazdu w stosunku do karoserii w linii pionowej, opcja do ustawienia w setupie

Coastowanie (lift and coast) – odpuszczanie gazu na chwilę przed wciśnięciem hamulca w celu zaoszczędzenia większej ilości paliwa

Consistency – żartobliwie konsystencja, określa płynną i dość równą jazdę w wyścigu, co sugerują podobne następujące po sobie czasy okrążeń

Curb – czyli na polski – krawężnik, tarka, potocznie Kerb

Damper – inaczej amortyzator (z angielskiego)

Delta – wyświetlany czas/ różnica czasu w porównaniu na przykład do najlepszego czasu okrążenia lub do innego kierowcy na desce rozdzielczej/ hudzie

DNF – skrót od Did not finish – nie ukończył wyścigu

DNQ – skrót od Did not qualify – nie zakwalifikował się

DNS – skrót od Did not start – nie wystartował w wyścigu

Draft/ slipstream – zminimalizowanie oporu aerodynamicznego, które znacznie poprawia prędkość na prostej, gdy podążamy w jednej linii zaraz za innym samochodem

Drive through penalty – kara przejazdu przez aleję serwisową

DRS – udogodnienie polegające na otwarciu tylnego skrzydła przy odpowiednich zasadach w celu zmniejszenia oporu aerodynamicznego samochodu na prostej

DSQ – skrót od Disqualified – zdyskwalifikowany

Dyfer – dostosowywalna w setupie opcja zmiany działania dyferencjału odpowiadającego za siłę z jaką napędzane są konkretne koła w samochodzie

Endu – skrót od endurance – wyścig długodystansowy, kilkugodzinny lub dłuższy

FOV – skrót od field of view, czyli pole widzenia z kamery kierowcy, które można dostosować w opcjach gry

Flat out – potocznie określany przejazd pewnego zakrętu lub sekcji zakrętów bez odpuszczania gazu

Flat spot – spłaszczenie opony poprzez zblokowanie kół w momencie hamowania

Gap – inaczej różnica czasu do przeciwnika lub kolegi z zespołu, na przykład strata lub przewaga

Graining – zjawisko, gdy opona, nie dając odpowiedniej przyczepności, w konsekwencji zaczyna ślizgać się na boki, paski gumy odrywają się od powierzchni, a następnie przyklejają się ponownie do gorącej powierzchni opony, zmniejszając jeszcze bardziej przyczepność

Green track – nienagumowany lub dawno nieużytkowany tor, na którym nie ma praktycznie żadnej początkowej przyczepności

Grid – inaczej stawka kierowców przystępujących do wyścigu

Grip – potocznie przyczepność na torze

Hairpin – zakręt typu nawrót lub prawie nawrót

Hot lap – potocznie okrążenie kwalifikacyjne

HUD – skrót od heads – up display, opcje możliwe do włączenia w menu gry, wyświetlające różne przydatne informacje i widok na torze nieznajdujące się na przykład na desce rozdzielczej samochodu takie jak tabele z wynikami, wirtualne lusterko lub okienko wyboru pit stopu

Idealna linia jazdy – optymalna linia przejazdu danej sekcji toru, na przykład wyjazdu na prostą, samej prostej lub konkretnego zakrętu w celu zyskania czasu

Intermediate – opony przejściowe

Jump start – inaczej falstart

Lap – okrążenie

Lock up – inaczej zblokowanie kół podczas hamowania

Marbles – śliskie kawałki gumy z opon, zbierające się wraz z intensywnością wyścigu poza optymalną linią przejazdu, na przykład bliżej pobocza toru

Nitka toru – inaczej kształt, mapa toru

Onboard – potocznie kamera z kokpitu, fotela kierowcy

Open wheel – rodzaj samochodu z otwartymi kołami, czyli bez nadkoli, na przykład bolid F1, F2, F3 itd.

Overcut – przeciwieństwo podcięcia, zjechanie do pit stopu chwilę później niż ścigający się z nami rywal w celu zyskania nad nim czasu dzięki momentalnemu zmaksymalizowaniu tempa, najczęściej przez jedno lub dwa okrążenia

Oversteer – z angielskiego nadsterowność

Owal – tor w owalnym kształcie lub potocznie sekcja konkretnego toru, po której się przejeżdża, na przykład po 6 zakręcie na torze Daytona

Parc ferme – potocznie zasada zakazująca większości zmian w ustawieniach samochodu po wyjeździe z alei serwisowej w kwalifikacjach na przykład w F1

Pit stop/ pitowanie – zjazd do mechaników w alei serwisowej w celu wymiany opon, zatankowania lub napraw

Pit limiter – inaczej ogranicznik prędkości w alei serwisowej, manualny lub automatyczny

Pole position – pierwsze miejsce na starcie wyścigu wynikające na przykład z wygranej w kwalifikacjach lub odwrócenia stawki na starcie

Push – moment, w którym kierowca stara się bardziej naciskać i maksymalizować swoje tempo w trakcie wyścigu

Rebound – potocznie rozprężanie amortyzatora, dostosowywane w setupie

Safety car – samochód bezpieczeństwa

Sandbagging – celowe ukrywanie optymalnego potencjału swojego tempa na danym torze przed kwalifikacjami bądź wyścigiem w celu „dezorientacji” przeciwników

Save/ wysejwować – wyprowadzenie samochodu z poślizgu

Setup/ set – szereg opcji pozwalający na dostosowanie konkretnych ustawień mechanicznych i aerodynamicznych w naszym samochodzie, dzięki któremu możemy polepszyć nasze osiągi

Slick – opona bez bieżnika, przeznaczona na suchą nawierzchnię toru

Spin – złapanie uślizgu kół spowodowanego przez utratę docisku w samochodzie najczęściej kończącego się obrotem o 180 stopni bądź znacznie więcej/ mniej

Stop and go penalty – kara przejazdu przez boks i zatrzymania się w pit stopie na określony czas

Szykana – inaczej ostry, podwójny zakręt utworzony w celu ominięcia przeszkody (tarka, banda) na torze wyścigowym

Tap/ tapnięcie – muśnięcie pedału hamulca lub gazu w celu minimalnego skorygowania na przykład linii jazdy

Template – plik wzoru/ schematu samochodu, na którym możemy umieścić malowanie w programie graficznym

Toe – inaczej ustawienie zbieżności lub rozbieżności kół w naszym samochodzie

Traffic – z angielskiego – ruch drogowy, potocznie opisuje sytuację, gdzie występuje duże zagęszczenie samochodów w danym miejscu toru, co może negatywnie wpłynąć na nasze potencjalne tempo, gdy tam się znajdujemy, ponieważ możemy być blokowani przez jadących przed nami wolniejszych kierowców

Trail braking – delikatne, późne dociskanie hamulca w momencie przejeżdżania przez zakręt w celu lepszej rotacji i dociążenia samochodu, aby uzyskać lepszy balans i płynność ruchu zawieszenia

Undercut – z angielskiego – podcięcie, zjechanie do pit stopu wcześniej niż ścigający się z nami rywal w celu zyskania nad nim czasu dzięki świeższym i szybciej dogrzanym, nowym oponom i zależnie od panującej sytuacji na torze i występowania „trafficu”

Understeer – inaczej podsterowność (z angielskiego)

Vmax – prędkość maksymalna samochodu jaką uzyskujemy na prostej

Wing/ spojler/ splitter – potocznie skrzydło, a raczej liczbowa wartość jego pochylenia w celu uzyskania odpowiedniego docisku w samochodzie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

czternaście − 1 =