Grudzień to czas podsumowań… Więc i na Bolidomanii postanowiłem poruszyć temat simracingu. Tak, dzisiaj nie będę podsumowywał nas czy lig współpracujących z nami.
A dlaczego? Odpowiedź jest prosta. Takiego roku w kwestii rozwoju Simracingu już chyba nie doświadczymy.
Zakładam, że większość czytająca ten artykuł nie obudziła się wczoraj, ale dla przypomnienia – rok 2020 był dla nas wszystkim jednym z najtrudniejszych.
Przełożyło się to na sporty motorowe, bo koronawirus zamroził organizację praktycznie wszystkich aktywności sportowych.
I wtedy, cały na biało, pojawia się simracing. Kiedy „prawdziwy” sport ukląkł, simracing wręcz wdarł się tam, gdzie byśmy nawet nie podejrzewali. Ale od początku.
Jeśli spojrzymy na statystyki to od razu widzimy (posłużę się tutaj statystykami od SteamDB) możemy bez trudu zauważyć, że pojawiły się spore przyrosty.
(niebieska linia to gracze, czerwona to widzowie na twitchu)
Coś z symulatora czyli Assetto Corsa

Mimo, że Assetto Corsa to nie jest najnowsze dzieło studia Kunos, to jest uniwersalnym symulatorem i można i zorganizować wyścigi samochodów GT czy bolidów (np V 10R League).
Assetto Corsa też była podstawowym symulatorem w organizacji wirtualnych serii wyścigowych, jak np. Polish Racers Stay Home, Polish Esport Cup 2020, POLISH ESPORT CUP Sezon 2, czy trwający aktualnie Polish Racers Stay Home – Season 2.
Nie możemy zapomnieć przecież o tym, że simracing pojawił się w telewizji a były tam transmitowane Canal+ DTM Sim Racing, Canal+ GT3 Sim Racing, Porsche Esports Sprint Poland Challenge transmitowany na kanale Eleven czy Audi Eurosport eRacing.
Oraz z iRacing

Wiekowy, powstały w 2008 roku symulator od iRacing.com Motorsport Simulations oscylował w liczbie 110 tysięcy aktywnych graczy na początku roku 2020. Nagły pik w ciągu około 2 miesięcy zaowocował wzrostem do około 165 tysięcy graczy w 2 kwartale. Dyrektor finansowy iRacing Anthony Gardner stwierdził, że rejestracje nowych graczy pojawiają się ośmiokrotnie szybciej niż dotychczas. Seriami wyścigowymi z racji na oficjalną licencję, które przyciągnęły prawdopodobnie najwięcej nowych osób do iRacing były oczywiście NASCAR, Indy Car, czy IMSA popularne najmocniej za oceanem. Ciekawostką i wielkim zaskoczeniem jest to, że spośród symulatorów i gier nie tylko wyścigowych dostępnych na platformie PC największym wzrostem popularności cieszyło się właśnie iRacing, które według danych serwisu Compare The Market uzyskało skok wynoszący 242 %, to naprawdę może robić wrażenie.
Najważniejsze wydarzenie roku

Wydarzenie, które po prostu nie miało sobie równych… – 24 godzinny wyścig na torze Circuit des 24 Heures in Le Mans we Francji rozgrywany na platformie rFactor 2. Kilka danych:
- Ponad 22,8 miliona wyświetleń w telewizji linearnej i kanałach cyfrowych online
- Ponad 48,9 miliona wyświetleń społecznościowych podczas tygodnia wyścigowego
- 147 303 widzów w jednym momencie na Twitchu, YouTube i Facebooku
- 200 kierowców z 37 różnych krajów, ścigających się na 170 symulatorach na całym świecie w 50 startach (30 LMP i 20 GTE)
- Ogromna, łączna widownia, licząca ponad 14,2 miliona osób, obejrzała 25-godzinny program w 57 różnych krajach na całym świecie na głównych kanałach, takich jak Eurosport, ESPN, Sky Sports i J-Sports. 24-godzinny wyścig Le Mans Virtual online zebrał ponad 8,6 miliona wyświetleń na Facebooku, YouTube i Twitchu. Łączna liczba wyświetleń w mediach społecznościowych wynosząca prawie 49 milionów sprawia, że wyniki znacznie przewyższają wszystkie poprzednie rekordy mistrzostw.
- Zespół organizacyjny składający się ze 130 osób, w tym produkcja, sport, marketing, media, telewizja, logistyka itp.
A teraz może coś z simarcade

A teraz zobaczmy chyba najmocniej promowany tytuł, czyli F1 2019 jako zastępca realnej F1, w której przez pewien czas mieliśmy organizowane wirtualne wyścigi realnych kierowców (no prawie, bo nie wszyscy chcieli brać udział i zespoły sięgały po zawodników z esportowej części)
Mimo, że poziom odbiegał choćby od oglądania F1 Esport Series, to jak widać, przyrost z 4 tys graczy przed pandemią do 12,5 tys w szczytowym momencie, czy chyba rekordowa jak na simracing oglądalność wynosząca w największym picku 210 442 osoby.
Powstały także w Polsce serie właśnie na produktach Codemasters (bo rozmawiamy tutaj o F1 2019 oraz 2020), takie jak PLE.GG F1 czy Polish F1 Series.
Ale wszystko kiedyś się kończy…
Oczywiście, żeby tutaj nie było niedopowiedzeń. Simracing bardzo mocno się rozwinął i otworzył oczy na wirtualne wyścigi, np organizacjom które wcześniej nie były łączone z simracingiem (Actina PACT, POMPA TEAM). Ale już „BUM” na simracing przeminął.
Wielkie organizacje dalej biorą udział w tym, rozgrywane są sezonu PLE.GG F1 czy Audi Eurosport eRacing ale po statystykach widać, że nie są już aż tak grane czy oglądane jak wcześniej także ze względu na to, że sport wrócił do siebie i jednak większość z nas woli oglądać zmagania na żywo niż w wirtualnej rzeczywistości.
Nie dziwię się że iRacing skoczył tak bardzo, w końcu jemu najbliżej do e-sportu